tiistai 15. maaliskuuta 2016

Ravitsemusterapeutti pitää ruokapäiväkirjaa

Kirsi pyysi minua pitämään viikon verran ruokapäiväkirjaa. Olipa outoa olla kerrankin siinä tilanteessa, että minä pidän ruokapäiväkirjaa jollekin toiselle! Olin ajatellut aloittaa ruokapäiväkirjanpidon torstaina, sillä alkuviikko oli reissuja täynnä. Keskiviikkona aloin nauramaan lähes ääneen kaupassa, sillä jogurttihyllyllä aloin miettimään, että mitäs jogurttia sitä kehtaa ostaa, kun ruokapäiväkirjaa joutuu pitämään! Nyt ymmärrän niin paljon paremmin taas mun omia potilaita! :)

Tästähän löytyy ihan tutkimusnäyttöäkin, että ihminen tulee tietoisemmaksi valinnoistaan, kun hän kirjaa syömiset ylös. Suurin osa myös laihtuu pelkästään ruokapäiväkirjaa pitämällä. Ja on havaittu, että myös ravitsemusalan ammattilaiset alkavat syödä vieläkin terveellisemmin, kun kirjaavat syömisiään. Tämän vuoksi tutkimusaineistoista ei koskaan saa sitä todellista kuvaa, kuinka ihmiset todella syö.

Itse käytin kirjaamiseen Keventäjiä sekä Kiloklubia. Olen itse niin numeerinen ihminen, että halusin tietysti heti analyysit näkyviin. Kirsin huolena kun oli, että saatan syödä liian vähän, mutta ei pelkoa! Kyllä lähes joka päivä saanti ylitti 2000 kcal, joinakin päivinä energiaa tuli yli 2400 kcal, kiitos ylimääräisten herkkujen... Paino on pysynyt tammikuusta lähtien kokoajan kutakuinkin samoissa, joka siis kertoo siitä, että energiatasapaino on ollut sopiva. Mikäli haluat kokeilla itse näitä palveluita, niin saat minulta käyttöösi kampanjakoodin, jolla saat 20% alennusta. Laita minulle sähköpostia osoitteeseen hanna.partanen(at)nutrifilia.fi.

Omat haasteeni ruokavalion suhteen ovat olleet jo minulle aika selvät. Ensinnäkin, jos olen kotona tekemässä yritykseni kirjallisia hommia, sorrun helposti naposteluun ja tästä ei hammaslääkäri tykkää. Muutamana päivänä sokeria tuli helposti yli suositusten. Lisäksi joinakin päivinä minulla oli haaste saada riittävästi proteiinia. Yritän saada proteiinia noin 1,5 g/painokiloa kohti, varsinkin treenipäivinä. Koska syön pitkälti kasvisruokaa, on se välillä hyvin haastavaa. Alla muutama kuva tuotteista, jotka tällä hetkellä pelastaa mun proteiinin saannin :)



Tähän Arlan Jogurtti Komboon olen ollut koukussa jo 3 kuukautta. Lisukkeeksi vielä mustikoita tai banaani, niin menee hyvin tukevammasta välipalasta tai pikaisesta aamupalasta!


Tässä mun herkkuaamupala yleensä lauantaisin! Lettu on Fastin proteiinipannukakku. Kaurajauhopohjainen ja maitoon sekoitettuna yhdestä letusta saa 25-30 g proteiinia.






Alpon uutuus. Kasviperäinen vaihtoehto rahkalle, mutta ei sisällä ihan niin paljoa proteiinia (annoksessa 7,8 g). Koostumus kyllä hyvin miellyttävä, vaikka osa hillosta mulla jää aina syömättä!





Pikasmoothie! Yleensä kyllä käytän Valion Rahkajuomaa, joka näppärä tällaiseen juomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti